Thursday, September 06, 2012

poveste de toamnă.

vă zic din capul locului: e posibil să staţi acum pe pagina asta mai mult decât aţi făcut-o în total, de când intraţi voi aici.

se pare că am dezvoltat un oareşcare fix pentru anumite lucruri britanice. umor, subtilităţi, cărţi, istorie, legende, personaje, oameni, actori, filme, fotografii, evenimente, peisaje. normal, mi-am făcut o idee complet greşită despre ce e acolo, de fapt, dar asta nu-nseamnă că nu mă bucur de orice moment. motiv pentru care am ajuns să fac cercuri de pământ bătătorit pe internet: oriunde m-aş duce, tot la britanici mă trezesc.

de exemplu, ieri. când depuneam eu mai cu spor o muncă asiduă în cercetarea unor importante aspecte ale vastului etos britanic, am dat peste o poveste pentru copii. într-o carte pentru copii. de fapt, sunt două poveşti în două cărţi, scrise de julia donaldson şi desenate de axel scheffler (care-i neamţ, dar asta n-are nici o legătură). cărţi numai bune de tradus şi vândut în românia. ele se numesc the gruffalo şi the gruffalo's child. le-am citit aşa cum le citesc pe alea de când eram eu mic: cu nişte măruntaie care nu-mi folosesc la nimic în viaţa de zi cu zi, dar care zbârnâie de fiecare dată când ajung în faţa gardului de la văsieşti.

apoi am descoperit că bbc-ul, în marele lui spirit, a făcut două filme de desene animate pe tema asta. filme numai bune de subtitrat şi dat la televizor de paşti, de 1 iunie, de sfârşitul şcolii, de începutul şcolii, de crăciun şi de dimineaţa de 1 ianuarie. filme pe care n-am să le şterg niciodată din laptop, atât de mult îmi plac. vocile personajelor (zic numa' chestiile celebre în care-au fost, dacă pun tot iese o chestie cât o piesă de shakespeare): helena bonham-carter (morgan le fay în merlin, marla singer în fight club, ari în planet of the apes, emily în corpse bride, bellatrix lestrange în harry potter-uri, the red queen în alice in wonderland, regina elizabeth în the king's speech), robbie coltrane (hagrid în harry potter-uri, gregory în the tale of despereaux - încă un film de desene animate care-mi place de mor, şi în care alte voci vin de la matthew broderick, emma watson, dustin hoffman şi sigourney weaver), tom wilkinson (arthur edens în michael clayton, benjamin franklin în john adams), john hurt (narator în dogville şi perfume: the story of a murderer, adam sutler în v for vendetta),  rob brydon (lock, stock and two smoking barrels, qi) şi shirley henderson (moaning myrtle în harry potter-uri).

aşa că mai jos aveţi pdf-urile cărţilor şi, da, filmele (full screen, că ştiu că sunteţi isteţi de nu se poate). no copyright claims on them, no financial and/or commercial benefits from them. enjoy.